Reclamebureau

Reclamebureau

Veel mensen zien door het bos de bomen niet meer. Iedereen vraagt zich altijd af wat nou precies het verschil is tussen een communicatiebureau en een reclamebureau. Wat is het en waar is het goed voor? In dit artikel wordt daar meer over geschreven. Als je makkelijk nadenkt is het eigenlijk helemaal niet moeilijk om de verschillen van elkaar te onderscheiden. Veel eigenaren van bedrijven kunnen vaak zelf het verschil niet aangeven en dat is toch gek als je nagaat dat ook zij zulke bedrijven nodig hebben om te groeien, het ene bedrijf heeft een reclamebureau wel nodig en de ander niet. Het kan soms namelijk zijn dat er een aparte afdeling binnen een bedrijf is die deze zaken al regelt. Je moet als baas natuurlijk weten wat het verschil is, als er vragen over komen dan moet je die kunnen beantwoorden natuurlijk. Zo’n 5

jaar geleden was het aantal reclamebureau een stuk minder dan tegenwoordig, ook waren er zo’n 3x zoveel reclamebureau dan communicatiebureaus.

Wat is het nou precies?

Een (online)marketingbureau is een strategisch bureau. Een communicatiebureau zal vooral tactische beslissingen en uitvoeringen doen terwijl een reclamebureau juist een uitvoerend maar ook operationeel bureau is. Je moet het verschil hiertussen kunnen onderscheiden en het is niet moeilijk om dit te onthouden zolang je maar slim en makkelijk nadenkt. Als marketingbedrijf is het goed om te weten wat precies de

werkzaamheden zijn, hier wordt er vooral gekeken naar de doelgroep en wat de uiteindelijke doelstelling is. Het doel van te voren is om de klant te begrijpen wat zijn of haar wensen zijn om zo een goed beeld te kunnen schetsen van wat er gedaan moet worden. Zo kun je namelijk ook goed kijken wat er zich precies afspeelt in de markt van de klant. Je gaat analyseren hoe de klant in de markt staat en wat voor veranderingen er mogelijk zijn, jezelf onderscheiden van de concurrent. Hierbij wordt ook gekeken wat de concurrent doet en hoe zij dit aanpakken om een vergelijking te maken. Een communicatiebureau is er dan om te zorgen dat ze gaan kijken hoe de boodschap zal overkomen als je kijkt naar de markt van de klant, je wilt immers dat de boodschap zo goed mogelijk aankomt om zo het maximaal haalbare resultaat te halen. Ook heb je een reclamebureau die de klant helpt om alles te realiseren. Wat ze vooral gaan doen is proberen de gekozen strategie zo goed mogelijk in te zetten op de markt voor het best haalbare resultaat.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *