Huisstijl ontwerpen

Via je huisstijl laat je het gewenste imago, gedrag en presentatie van je organisatie aan het grote publiek zien. Je huisstijl is de identiteit van je onderneming. Meteen nadat een bedrijf is opgericht moet daarom een huisstijl ontwerpen prioriteit hebben. En omdat je eigenlijk niet weer van huisstijl kunt veranderen, is een huisstijl ontwerpen iets waar goed over nagedacht moet worden.

Een huisstijl die staat als een huis

De huisstijl moet meteen staan als een huis. Een bedrijf zonder huisstijl is minder sterk naar buiten toe. Met alleen het huisstijl ontwerpen ben je er niet; de huisstijl moet vanaf het begin van de onderneming staan, bewaakt worden en consequent gebruikt worden. Anders schiet een huisstijl ontwerpen het doel volledig voorbij. Omdat je een huisstijl in het kader van de herkenbaarheid niet meer aan kunt (lees: mag) passen, is het dus zaak goed na te denken over die huisstijl.

Kleuren maken het geheel visueel aantrekkelijker

Het is goed te weten dat kleuren een geheel visueel aantrekkelijk maken. Kleuren kunnen gevoelens oproepen en reacties uitlokken. Kies je voor zachte kleuren, dan roep je eerder vrolijke en creatieve gevoelens op. Serieuze zaken worden eerder met donkere kleuren in verband gebracht. Een logo ontwerpen betekent niet dat je altijd met iets ingewikkelds moet komen. Integendeel zelfs. Houd het simpel en ervaar dat met de goede tekst, de juiste kleur en het goede lettertype het beste resultaat te behalen is.

Een slogan kan heel effectief zijn

Het gebruik van een slagzin of slogan kan ook effectief zijn, zoals humor en rijmwoorden het in het kader van herkenbaarheid ook prima doen. Bij een huisstijl ontwerpen bedenk je dus bij voorkeur aan mooie slagzin, want die zorgen voor heel wat mond-tot-mond reclame.

Ook de typografie is erg belangrijk voor je huisstijl

Belangrijk bij het proces van huisstijl ontwerpen is ook de typografie, de grootte, de vorm en het lettertype dus. Kies je brede letters of eerder smal? Kies je voor ruimte tussen de letters? Let ook op bepaalde kleurencombinaties en zorg dat er sprake is van een contrasterende werking. Zorg in elk geval dat je niet te veel informatie binnen een kleine ruimte kwijt wilt. Dan wordt het proppen en ook dan schiet jij je doel voorbij. En zo heb je nogal wat keuzes te maken voor je huisstijl er dan eindelijk is. Maar dan heb je ook echt wat: een huisstijl voor het leven.

Wilt u meer weten over uw huisstijl ontwerpen? Klik dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *