Een reclamebureau, waar begin je? 

Vrijwel iedereen heeft een haat-liefde verhouding met reclame. Het is soms te vreselijk en soms zo briljant dat je het spontaan doorstuurt naar vrienden. Reclame is er in vele soorten en maten, denk maar ’s aan: online, social, digital, activatie, content, sales promotion, guerrilla, enz. En voor elk type is er wel een gespecialiseerd bureau te vinden. Waar begin je dan als ondernemer of marketeer en hoeveel bordjes wil je/kun je in de lucht houden? Eigenlijk moet de eerste vraag zijn: waar vind ik een bureau dat me gaat helpen om de juiste keuzes te maken? Een bureau dat je helpt de beste mogelijkheden te selecteren binnen je budgetmogelijkheden en daar invulling aan kan geven. Moet je online? Offline? Social? Videocontent, tekst, media, creatie: wie gaat dat doen? Daarvoor moet je een creatief bureau hebben met verstand van communicatie en media (in al zijn vormen). 

Reclamebureau

Een reclamebureau is onzin

Laten we eerlijk zijn. Voor de meeste ondernemers en marketeers volstaat een creatieve sparringpartner met een frisse blik op communicatie, een vlotte pen en kennis van media. Iemand die middelenvrij kan denken, je af en toe een spiegel voorhoudt en waarmee je samenwerkt aan een beter resultaat voor je merk en je bedrijf. Dat kan heel goed een creatieve éénpitter met ruime ervaring in diensten, personeelswerving, fmcg, automotive, retail en meer. Die je bovendien alles uit handen kan nemen (mocht je dat willen). Die met hetzelfde plezier een website schrijft, of het script voor een tv-commercial, of een verrassende campagne voor je ontwikkelt. Van idee tot productie. Een creatief met wie je één op één kunt sparren en overleggen, die openstaat voor jouw ideeën en die je (bijna) 24/7 kunt bellen. Een creatief, met bovendien kennis van media en een dijk van een professioneel netwerk, zodat je elke klus aankunt. Full service heet dat; alle disciplines onder één dak. Bovendien iemand die begrijpt dat budgetten niet altijd tot in de hemel gaan en prettige uurtarieven hanteert. Zo’n reclamebureau is geen onzin, dat heb je soms nodig en dat vind je in Haarlem. 

 

Reclamebureau met verstand van media

Ga ervan uit: media realiseren zichtbaarheid (dat kun je gewoon inkopen), creatie realiseert aandacht, dat vergt een creatieve geest. Ergens zichtbaar zijn garandeert je dus nog geen aandacht. Een (relevante) creatieve invulling garandeert je dat wél.  

Een reclamebureau met verstand van media is een zeldzaamheid geworden. Media en reclame zijn jaren geleden gescheiden en daarmee is de wederzijdse kennis ook verloren gegaan. Toch is het erg handig om, naast je creativiteit, ook voldoende mediakennis in huis te hebben. Media bepalen tenslotte je zichtbaarheid. Reclame is meer dan een leuk idee, of een goed verhaal op een verjaardag. Uiteindelijk moet het je meer gaan opleveren en moet het je business vooruit helpen. 

 

Meer naamsbekendheid, meer omzet, meer conversie, meer personeel, allemaal verschillende doelstellingen die een eigen invulling (creatie) en eigen benadering (medium) vragen. 

Een grote adverteerder kan zich daarbij nog wel eens een mediamissertje veroorloven, dat maak je ergens anders in je campagne wel weer goed. Maar als je geen megabudgetten hebt, moet je dus heel goed weten hoe je je reclame- en mediageld gaat besteden. Want misschien is Instagram of LinkedIn wel veel effectiever voor jouw doelstellingen dan een billboard langs de weg (of andersom, dat kan natuurlijk ook). En misschien werkt voor jou een radiospot op BNR veel beter dan op Radio 538. Als je al dat soort zaken van te voren weet kun je efficiënter werken en heb je een effectievere campagne. Daarom is een reclamebureau met verstand van media de betere keus. 

‘Dit is in het kort waar het volgens mij om draait’, aldus Theo Nieveen, van Theo Nieveen Copy & Concept. Copywriter, creatief en reclamebureau in Haarlem, met verstand van media, die je helpt om je business te laten groeien en je ontzorgt. ‘Mijn kracht ligt in de combinatie van communicatie, creatie en media. Opvallende creatieve oplossingen in een perfect op de doelgroep afgestemd mediapallet. Dat werkt.’ 

Meer weten en zien? Kijk op: https://www.theonieveencopyencommunicatie.nl

  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *